Mítosz: Befolyásolja-e a várandósság alatti datolyafogyasztás a szülés időtartamát?
A terhesség utolsó heteiben sok várandós hölgy a közelgő szülésre való felkészülésre koncentrál. Időről időre a várandós nőket arra biztatják, hogy az utolsó hetekben egyenek datolyát, mivel állítólag lerövidíti a szülést. De valóban befolyásolja-e a datolyafogyasztás a szülés időtartamát?
Valójában számos tanulmány, valamint metaanalízisek és szisztematikus áttekintések is pozitív hatásokat mutatnak.
A metaanalízisek kimutatták, hogy a datolyafogyasztás a terhesség késői szakaszában jelentősen lerövidítette a szülés időtartamát (a szülés második szakaszát kivéve); csökkentette a szülés megindításának szükségességét; felgyorsította a szülés spontán jellegét; fokozta a méhnyak tágulatát a felvételkor, valamint magasabb arányban eredményezte a spontán hüvelyi szülést.
A pontos hatásmechanizmus még nem ismert; azonban a datolya összetevői hozzájárulhatnak például a méhizom-összehúzódások pozitív befolyásolásához vagy stimulálásához, ami a fent említett hatásokhoz vezethet.
A pozitív hatások ellenére figyelembe kell venni, hogy a vizsgálatok módszertani gyengeségekkel rendelkeznek, és nem zárható ki a placebohatás, valamint a torzítás magas kockázata. A témával foglalkozó magas színvonalú vizsgálatok még folyamatban vannak.
Hivatkozások:
Salajegheh Z. et al. Is oral consumption of dates (Phoenix dactylifera L. fruit) in the peripartum period effective and safe integrative care to facilitate childbirth and improve perinatal outcomes: a comprehensive revised systematic review and dose-response meta-analysis. BMC Pregnancy Childbirth. 2024 Jan 2;24(1):12.
Sagi-Dain L., Sagi S. The effect of late pregnancy date fruit consumption on delivery progress - A meta-analysis. Explore (NY). 2021 Nov-Dec;17(6):569-573.
Nasiri M. et al. Effects of consuming date fruits (Phoenix dactylifera Linn) on gestation, labor, and delivery: An updated systematic review and meta-analysis of clinical trials. Complement Ther Med. 2019 Aug;45:71-84.
Kordi, M. et al. (2017): Effect of Dates in Late Pregnancy on the Duration of Labor in Nulliparous Women. Iran Journal of Nursing and Midwifery, 22(5): S. 383-387
Al-Kuran, O. et al. (2011). The effect of late pregnancy consumption of date fruit on labour and delivery. Journal of Obstetrics and Gynaecology, 31(1): S. 29-31