Miért fontos a D-vitamin a kismamáknak?

A D-vitamin nem csak a várandósság alatt, hanem előtte és utána is fontos. A legújabb ismeretek szerint a D-vitamin befolyásolja a fogamzóképességet, ezért a gyermeket tervező, leendő édesanyáknak különösen figyelni kell a megfelelő D-vitamin-szintre.

Köztudott, hogy a napsugárzás a D-vitamin természetes forrása. Magyarországon a lakosság túlnyomó többsége D-vitamin-hiányos, mert ősztől tavaszig nem jutunk elegendő napfényhez.

A várandósság alatt kiemelten kell figyelni a megfelelő D-vitamin-bevitelre, hiszen ha a kismama D-vitamin-hiányos, a magzat sem jut kellő mennyiségű D-vitaminhoz, amelynek következményeképpen nem fejlődik megfelelően a csontozata, az izomzata, az immunrendszere és az idegrendszere sem. Az elmúlt években kb. 400–800 NE bevitele volt ajánlott, de a legújabb ajánlások szerint egy egészséges felnőttnek napi kb. 2000 NE-re, de a várandós kismamáknak kb. 2000–4000 NE D-vitaminra van szüksége a gyermek egészséges fejlődése érdekében.

Mivel a csontfejlődés születéstől a serdülőkorig a legintenzívebb, ezért a szoptatás megkezdése után is kiemelten ajánlott a D-vitamin-pótlás, hogy az anyatejen keresztül a baba szervezetébe is kerüljön.

A D-vitamin forrásai

A napfényen kívül a táplálkozással is hozzájárulhatunk a D-vitamin pótlásához, mint például a tejtermékek, bizonyos halak (lazac, tonhal, szardínia), tojás, máj fogyasztásával, valamint szakember ajánlása alapján étrend-kiegészítők szedésével.

Hiánytünetek

D-vitamin hiányában a kalcium nem tud beépülni a csontokba. Újszülötteknél, csecsemőknél a csontrendszer nem megfelelő fejlődésének tünetei például a puha koponyacsontok, a boltozatos homlok, a végtagok és a gerinc deformálódása, a mozgásfejlődés és a fogzás késése.

Gyakoribbak a fertőzéses megbetegedések a gyengébb védekezőképesség miatt.

A D-vitamin-hiány vérvizsgálattal kimutatható.